رژیم مخصوص گروه خونی (گروه خونی O)
ساعت ٥:٠٢ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٥ آذر ،۱۳٩۱  کلمات کلیدی: رژیم ، گروه خونی

رژیم غذایی براساس گروه خون
به‌طور کلی گروه خونی یکی از نشانه‌های مهم ژنتیکی در افراد محسوب می‌شود که به نوعی تعیین کننده‌ی عملکرد سیستم بیوشیمیایی بدن به شمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد ارتباط نزدیکی میان گروه خون افراد و شانس احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، عروقی، دیابت، سرطان، بیماری‌های خودایمنی مانند ام.اس و آلرژی وجود دارد. از طرف دیگر به عقیده‌ی محققان، نوع گروه خونی با رژیم غذایی نیز مرتبط بوده و مصرف برخی گروه‌های غذایی در افراد با گروه خونی متفاوت سازگارتر هستند. چرا که افراد با گروه‌های خونی مختلف، نمی‌توانند برخی گروه‌های غذایی را هضم و جذب کرده و اختلال در سیستم گوارشی آن‌ها باعث ایجاد عوارضی مانند تپش قلب، ابتلا به سندرم تحرک‌پذیر روده و ... می‌شود.

گروه خونی O
گروه خونی درصد زیادی از افراد O بوده و این نوع قدیمی‌ترین گروه خونی محسوب می‌شود. عملکرد سیستم گوارشی در افراد با گروه خونی O رضایت بخش است. مصرف موادغذایی پروتئینی به‌ویژه گوشت قرمز همراه با سبزیجات و میوه برای سلامتی این افراد مفید محسوب می‌شود. در افراد با گروه خونی O، هضم و جذب کربوهیدرات‌ها به‌سختی انجام می‌گیرد و باید در وعده‌های غذایی به میزان کمی مصرف شود. تحقیقات نشان می‌دهد، هضم رژیم‌های غذایی حاوی گندم و گلوتن برای این افراد مشکل است و بهترین رژیم غذایی برای این افراد، الگوهای غذایی سرشار از پروتئین حیوانی، سبزیجات با حداقل کربوهیدرات و لبنیات است.
   
در افرادی‌که گروه خونی O دارند، ترشح اسید هیدروکلریک به میزان زیادی بوده و از این رو هضم موادغذایی پروتئین به‌خوبی انجام می‌شود. از طرف دیگر به‌علت این‌که در سیستم گوارشی این افراد اسید قابل توجهی ترشح می‌شود بهتر است از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین خودداری کنند، چرا که مصرف کافئین باعث افرایش ترشح اسید معده شده و احتمال ابتلا به زخم معده را به‌ویژه در افرادی‌که تحت استرس و فشارهای عصبی هستند، افزایش می‌دهد. نوشیدن چای سبز به جای مصرف قهوه کمک مؤثری به سلامت این گروه از افراد خواهد کرد. کندی متابولیسم و کم‌کاری تیروئید در افراد با گروه خونی O شایع است. از این‌رو پیروی از رژیم‌های غذایی که به افزایش سرعت متابولیسم کمک می‌کند، مؤثر خواهد بود. مواد غذایی دریایی و یددار باعث بهبود عملکرد غده تیروئید خواهد شد. بهترین ورزش‌ها برای افراد با این نوع از گروه خونی، پیاده‌روی، ایروبیک و ورزش‌هایی است که به افزایش ضربان قلب کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی مانند ذرت، لوبیا، عدس، کلم، دانه آفتاب‌گردان، برگ خردل، آرد سفید و شکر در این افراد باعث اضافه وزن خواهد شد. از طرف دیگر، مصرف مواد غذایی دریایی، گوشت قرمز و سبزیجات برگ تیره مانند بروکلی و اسفناج در کاهش وزن آن‌ها مؤثر است.
تحقیقات نشان می‌دهد افراد با گروه خونی O بهتر است رژیم های غذایی مانند دانه بادام زمینی، عدس، روغن ذرت و روغن دانه آفتاب‌گردان، لبنیات پرچرب، آووکادو، بادمجان، زیتون، سیب زمینی، پرتقال، هندوانه، نارگیل، توت‌فرنگی، ادویه‌هایی مانند دارچین، فلفل سیاه، سرکه سیب و چای سیاه را محدود کنند.

 

برگرفته از:‌ http://drrad.co